2012-06-06

Vilket vill säga att det är Sveriges nationaldag. Som stolt svensk kommer jag garanterat gå runt med en svensk flagga här i Norge imorgon (idag).

Dock är jag riktigt jävla upprörd just nu! Först är de snack om att våran nationalsång ska ändra text för att delen "Du tronar på minnen från fornstora dar. Då ärat ditt namn flög över jorden. Jag vet att du är och du blir vad du var. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden" är "inget mindre är än en hyllning till den svenska stormaktstiden! En hyllning till den ­imperialism och brutala kolonialism som svenska kungar på 1600- och 1700-talen ägnade sig åt ute i Europa och i de nordiska grannländerna. Den imperialism och det kolonial­förtryck som det moderna Sverige alltid har kritiserat USA, Sovjet­unionen, Storbritannien, Belgien och Frankrike för att utöva, det utövade vi själva under åren 1611-1718 med Gustaf II Adolf, Drottning Kristina, Karl X Gustav, Karl XI och Karl XII som anförare.."

Alltså slutaaaa, vafan håller de på med? bara idiotiskt.

För de andra....
Svenskar slängs ut från sina hem - för att bereda plats åt invandrare.

GRUMS. Åke Wigren har bott i samma trappuppgång i 43 år. Nu kastas han och hans fru – tillsammans med de övriga svenskarna på adressen – ut från sina hem. Detta efter att Grums kommun beslutat att göra om hela trappuppgången till ett boende för unga illegala invandrarmän.

Genomtänkt... verkligen.. Konstigt att folk blir rasister?
_____________________________________________________________________________________

Men "grattis" Sverige vårt älskade land på nationaldagen! :)




Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.


Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.


Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0