Receptet!


Lägg de röda linserna i vatten ett tag innan du sköljer av dem.


Hacka ner två lökar.


bryn sen upp löken tillsammans med ett teglad olja.
Kocka även upp en kastrull med vatten (ca 5 stora vattenglas).

 
Skölj sedan linserna och häll i dem i samma kastrull som löken ihop med 1 hönsbuljongtärning och 1 sked tomatpuré!


Häll sedan över det uppkockade vattnet i samma kastrull som linserna, löken, tomatpurén och buljongen.
låt kocka runt 10 min.


Sila (jag hade ingen sil så tog ett durkslag) sedan ner soppan i en annan kastrull. (jag pressade lite på linserna med sleven) och häll sedan tillbaka allting i den första kastrullen och låt allting kocka upp på nytt.


under den andra uppkockningen smaksätter du soppan
med rödpeppar, torkad mynta och salt efter eget smakbehov.
(Dock hade inte jag någon rödpepper så tog ist aci yaprak pul biber,
som jag köpt nere i Turkiet och det funkade lika bra det!!
)


AFIYET OLSUN!


Källa

ps. Ignorera att jag slaskar ner lika mycket som Per Moberg när jag lagar mat;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0